Kalibracja Eheim Jager - czyste szalenstwo
Roman Tyczka
2020-03-04 09:14:37 UTC

Jakiś czas temu kupiłem za Waszymi sugestami grzałkę Jager. Jakimś cudem
udało mi się skalibrować i dość długo działała poprawnie. Ostatnio jednak
odkryłem z przerażeniem, że w akwarium jest 30*. Nic z grzałką nie robiłem,
po prostu jej odwaliło.
Straciłem już kilka dni na jej ustawienie i mam losowe wartości
temperatury, nie umiem sobie z nią poradzić.
W internecie jest mnóstwo wątków z tym samym problemem, jest też mnóstwo
porad tylko wszystkie nie działają.

Obraz pogłądowy:

Zatem robię tak jak radzą, czyli pozwalam się temperaturze ustabilizować,
potem czerwonym pierścieniem kręcę tak by czerwona strzałka wskazywała tę
samą temp. jaką wskazuje termometr. I tu już zonk. Grzałka ma ogranicznik
kręcenia czerwonym pierścieniem, zaznaczyłem go na obrazku fioletowymi
strzałkami. Przez ten ogranicznik nie jestem w stanie ustawić czerwonej
strzałki na obecnie panującej temperaturze. Co dalej?

Proszę o poradę jak z tym sobie poradzić? Bo mnie już trafia. A ryby mają
od kilku dni skoki od 24* do 29* i raczej nie robi im to frajdy.
Roman Tyczka
Albert Stonoga
2020-03-04 13:35:10 UTC
Czerwona strzałka służy tylko modyfikacji odczytu temperatury. Nie ma
wpływu na działanie termostatu grzałki.

Ja nie zwracam uwagi na to co jest ustawione na grzałce. Ważne jest, co
pokazują termometry w akwarium. Dopóki temperatura jest stała i
prawidłowa nie widzę potrzeby ustawiania czegokolwiek na grzałce.

Jeśli grzałka nie trzyma temperatury, to albo padł termostat, albo masz
słabą cyrkulację, albo źle dobraną grzałkę do pojemności.
Nie powinno być tak, że różnica między temperaturą wody a termostatem
grzałki nie mieści się w zakresie regulacji czerwonej strzałki
Albert Stonoga
Roman Tyczka
2020-03-05 10:43:51 UTC
Post by Albert Stonoga
Czerwona strzałka służy tylko modyfikacji odczytu temperatury. Nie ma
wpływu na działanie termostatu grzałki.
Acha... czyli to jest tylko kawałek obrotowego plastiku? Czemu zatem ma
ogranicznik ruchu?
Post by Albert Stonoga
Ja nie zwracam uwagi na to co jest ustawione na grzałce. Ważne jest, co
pokazują termometry w akwarium. Dopóki temperatura jest stała i
prawidłowa nie widzę potrzeby ustawiania czegokolwiek na grzałce.
Jasne, to też jakiś sposób, choć ja chciałbym mieć możliwość świadomego
sterowania tą temperaturą bez zgadywania co będzie po kręceniu.
Post by Albert Stonoga
Jeśli grzałka nie trzyma temperatury, to albo padł termostat, albo masz
słabą cyrkulację, albo źle dobraną grzałkę do pojemności.
Grzałka trzyma temp. tylko, jak opisałem, z 25* zrobiło się nagle 30* -
znaczy nie wiem czy nagle, po prostu odkryłem to w pewnym momencie, nie
wiem jak długo to trwało. Akwa 250 litrów, grzałka 200W.
Post by Albert Stonoga
Nie powinno być tak, że różnica między temperaturą wody a termostatem
grzałki nie mieści się w zakresie regulacji czerwonej strzałki
No właśnie, coś jest nie tak, ale nie wiem co. Termostat działa, bo widzę
że się włącza i wyłącza. Obecnie mam już 27* i powoli skręcam, ale
chciałbym móc zrobić to jednym ruchem (w kilka/naście h) a nie przez
tydzień po kroczku.
Roman Tyczka
bogdan kowalski
2020-03-06 09:40:42 UTC
Witam,
http://snap.ashampoo.com/uploads/2020-03-04/75ZxIudqIBiltVJRwuLUXLm9kj58nTzLQTeZjhKsjS76jipA53vvHcusLRrzGlFX.png
[...]
Nie dostałeś instrukcji z grzałką?
IMHO przekombinowałeś z kalibracją.
zaufaj zwykłemu termometrowi i ustaw pod niego czyli
np. grzałka wyłączona a na termometrze 25 stopni to lekko przekręcasz a się włączy dioda informują ca o działaniu grzałki i masz ustawione
kontroluj temperaturą na termometrze!!!
Roman Tyczka
2020-03-06 11:59:32 UTC
Post by bogdan kowalski
Post by Roman Tyczka
[...]
Tak, już do tego punktu dotarłem. Z tym, że tu leży kot pogrzebany.
Kupiłem nowy termometr, który pokazuje temp. o 3 stopnie inną od
poprzedniego. Zatem wziąłem termometr z innegi akwarium i też inną
pokazuje. Dokupiłem jeszcze 4ry różne termomentry, jak szaleć to szaleć, i
okazuje się, że każdy pokazuje co innego. To jest obłęd. Niemniej można z
nich wszystkich wybrać te, które są najbliżej siebie i przyjąć jeden jako
punkt odniesienia.
Już się zastanawiam czy nie kupić jakiegoś laboratoryjnego, by nim
kalibrować zwykłe termomery i rozwiązać problem raz na zawsze.
Roman Tyczka
ToM
2020-03-09 11:09:58 UTC
Post by Roman Tyczka
[...]
Niestety termometry akwariowe z reguły są mało dokładne. Jak kupowałem w
sklepie to najpierw oglądałem kilka egzemplarzy i wybierałem taki,
którego wskazanie najczęstszej powtarzało się na innych. Jednak z
termometrami szklanymi jest problem, że czasem się stłuką.
Kupiłem, więc coś podobnego
https://allegro.pl/oferta/elektroniczny-termometr-do-quada-motocykla-plynu-6256317852?reco_id=00c16492-61f4-11ea-a814-246e96321ab8&sid=3ec404f37aa2fad6253fa5dd6bb023427743f77ee2f01bb84454c4701b8c0118
i byłem zaskoczony dokładnością na poziomie +/-0,5 C (porównywałem z
laboratoryjnym). Nie wiem czy to kwestia szczęścia i tylko trafiłem na
taki egzemplarz, czy tak mają?

Jeszcze słowo na temat termostatów w grzałkach, z moich doświadczeń
wynika, że niezależnie od firmy termostaty z czasem się rozjeżdżają z
nastawą i tak jak Ci doradzano najlepiej ustawiać nie sugerując się
nastawą a wskazaniem termometru.

T.
Roman Tyczka
2020-03-09 12:45:50 UTC
Post by ToM
Post by Roman Tyczka
[...]
Ja kupuję w sieci, więc dostaję to co wylosuje sierotka od sprzedawcy.
Post by ToM
[...]
Dzięki, kupiłem ten termometr, zobaczymy co wniesie.
Post by ToM
[...]
Tak, już ten wniosek wyciągnąłem, człowiek uczy się całe życie a gdy już
coś wie to umiera, paradoksy egzystencji.
Roman Tyczka
Roman Tyczka
2020-03-17 20:38:00 UTC
Post by ToM
[...]
No i potestowałem ten termometr i jest super.
Nie miałem co prawda termometru laboratoryjnego, żeby go sprawdzić, ale
wpadłem na pomysł. Zmierzyłem swoją własną temp. dwoma termometrami
rtęciowymi, wyszło o dziwo 36,4* - na obu. Ale żona ma 36.6*, więc są ok.
Potem zmierzyłem tym elektronicznym i wynik się wahał między 36,4 a 36,5* -
co kilka sekund - więc jest prawie idealny.
Dzięki za pomysł!
Roman Tyczka