Gdzie info o paletkach?
pax
2006-02-15 19:27:42 UTC
Wiam.

Gdzie znajdê dobr± stronke z informacjami na temat paletek.
Interesuja mnie fakty i mity na temat wody potrzebnej do trzymania tych
rybek. (konkretnie ph, jedni mowia ze musi byæ 6.5 do 7.0 inni ze moze byc
nawet 8,0)
Hans Kloss
2006-02-15 19:35:39 UTC
Post by pax
Interesuja mnie fakty i mity na temat wody potrzebnej do trzymania tych
rybek. (konkretnie ph, jedni mowia ze musi być 6.5 do 7.0 inni ze moze byc
nawet 8,0)
.a jeszcze inni (to ja!!) powiedza ze powinno byc ponizej 6 ;).
Fakty sa takie ze sporo zalezy od pochodzenia ryby. Sprobuj na przyklad
utrzymac chocby przez pol roku paletke z odlowu (tzw dzikusa) w wodzie o pH
8 a przekonasz sie kto ma racje ;).
J-23
PS. Na forach paletkowych znajdziesz sporo postow ludzi ktorzy trzymaja te
ryby w pH obojetnym lub zasadowym. Szczegolnie duzo jest ich w
dziale "choroby".
Tony Halik
2006-02-16 11:18:08 UTC
Witam

A ja się z Hansem zgodzę. Mam paletki hodowlę polską i azjatycką. Mit do
tych pierwszych jest taki, że te ryby żyją itp. w wodzie o PH 7 i wyżej. Ok
może i żyją, ale mają jak u Pana Boga za piecem w PH 4,5-5,5. Trą się od
razu. Płetwy i kolory boskie. Oczy czerwone, a w PH powyżej 6,5? Oczy czarne
i w ogóle bez komentarza. Nie wiem co kombinujesz, ale ja kombinowałem
straaaasznie. Hans cierpliwie mi tłumaczył swoje. To co teraz ja tłumaczę.
Jestem uparty jak osioł i musiałem po swojemu. Teraz widzę, że zmarnowałem
kilka ryb, bo niektóre nawet mi nie rosną w niedopowiednim PH. To "moja"
nowa teza i ją cały czas sprawdzam. Nie polecam metody, że jakoś tam będzie
lub na siłę je przyzwyczaję. Jak to się mówi z g... bata nie ukręcisz.
Lepiej wstrzymać się z kupnem ryb i uzbierać na RO, PH-metr, zaopatrzyć się
w kwasy itp.

Pozdrawiam Tony Halik
z***@wp.pl
2006-02-16 12:12:19 UTC
Ktos kiedys wylansowal teze (gazety , ksiazki) ze paletki
mozna trzymac w pH 7 i wyzej - mozna tylko po co ?

Ja juz dawno doszedlem do smutnego wniosku ze to " walka z
wiatrakami " , ale duzo osob nie chce lub nie potafi
zrozumiec , ze np czlowiek na wysokosci 5000 m npm dlugo
na stale nie pozyje .

Pozdrawiam Tomek
robercik z pracy
2006-02-16 12:47:59 UTC
 Ktos kiedys wylansowal teze (gazety , ksiazki) ze paletki
 mozna trzymac w pH 7 i wyzej - mozna tylko po co ?
wszystko mozna !, jeden chlop chcial konia odzwyczaic od jedzenia , kon przez
tydzien nic nie jadl i zyl !, a ze w niedziele zdechl ,to juz szczegol ...

Info o paletkach : zaufany hodowca paletek, jezeli masz dostep, lub
literatura , do stron www trzeba podchodzic z rezerwa.

Ppozdrawiam

robercik
z***@wp.pl
2006-02-16 13:10:23 UTC
Witam

Mnie zastanawia jedno , dlaczego jakos nie slychac ze ktos
chce "przystosowac" pyszczaki czy tropheusy do pH ponizej 7 ,
lub doga niemieckiego do kawalerki .
Eh ci "discusmani".

Pozdrawiam Tomek
Hans Kloss
2006-02-16 14:17:15 UTC
Post by z***@wp.pl
Witam
Mnie zastanawia jedno , dlaczego jakos nie slychac ze ktos
chce "przystosowac" pyszczaki czy tropheusy do pH ponizej 7 ,
LOL, jak ktos ma w kranie kwasna wode i zakocha sie w trofciach to badz pewny
ze bedzie probowal ;).
Post by z***@wp.pl
lub doga niemieckiego do kawalerki .
A tu znane sa liczne przyklady prob. Osobiscie znam czlowieka ktory trzymal
owczarka niemieckiego w kawalerce z tycim balkonikiem. "Przystosowal" go nie
tylko do malego metrazu ale takze do tego ze pan pracuje od 7 do 15 w zwiazku
z czym pies spedzal 8 godzin dziennie siedzac na owym 1x2m balkoniku i wyjac.
J-23
Waldemar
2006-02-16 18:36:57 UTC
Post by Hans Kloss
[...]
Zadne nowosci w tym co napisales. Ja osobiscie znam wiele osob ktore
przystosowaly bojowniki do przebywania w kubkach plastikowych /200ml/

wujotom=hujotom, wujotom=hujotom, wujotom=hujotom, wujotom=hujotom,
Tony Halik
2006-02-17 13:38:09 UTC
Witam

od 7 do 15 w zwiazku
Post by Hans Kloss
z czym pies spedzal 8 godzin dziennie siedzac na owym 1x2m balkoniku i wyjac.
Przeszliśmy na psy. U mnie w bloku pewne małżeństwo trzymało dwa dorosłe
Haski na balkonie. Psy były tam na stałe. Potem dorobiły się młodych i dalej
na tym balkonie. Żal bierze... Psy wyły, były zapchlone. Ogólnie szkoda mi
takich psów jak np. Owczarek podhalański leżący w trzydziestostopniowym
skwarze :( Haski pewnie też miał fajnie, bo to ogromny betonowy blok, a
strona połódniowa. W koncu chyba ktoś odpowiedni się tym zajął, bo psy
zniknęły.

Pozdrawiam Tony Halik
pax
2006-02-17 18:39:41 UTC
Mo¿ecie podaæ jak±s dobr± stronke o paletkach?
Hans Kloss
2006-02-17 19:27:54 UTC
Możecie podać jakąs dobrą stronke o paletkach?
A co rozumiesz przez "dobra strona o paletkach"??
Jezeli masz na mysli strone uznanego na calym swiecie guru hodowcow paletek
to prosze bardzo:
http://www.wattleydiscus.com/index.htm
Nie ma tam jednak informacji o hodowli tych ryb. Znajdziesz je w ksiazkach
Wattleya, za ktore niestety trzeba zaplacic ;).
Takie informacje mozesz znalezc na forach dyskusyjnych. Forum amerykanskich
hodowcow:
http://www.simplydiscus.com/forum/
Strona Polskiego Klubu Milosnikow Dyskowcow:
http://www.klub-pkmd.pl/
Inne warte uwagi forum dyskusyjne o hodowli tych ryb (po polsku):
http://www.discus.org.pl/forumsm/.

Oprocz tego jest cala masa roznych prywatnych stron o dyskowcach. Na
wiekszosci z nich nawet zdjecia ryb nie budza zaufania (bo
podretuszowane).
J-23
z***@wp.pl
2006-02-18 10:53:02 UTC
Post by Hans Kloss
LOL, jak ktos ma w kranie kwasna wode i zakocha sie w trofciach to badz pewny
ze bedzie probowal ;).
No coz , znam te sprawy az za dobrze , tylko czy "kran" ma decydowac
jakie ryby maja miec warunki - przynamniej powinna "glowa hodowcy" ,
ale po raz wtory ... no coz .

Ja Ciebie rozumiem i mam nadzieje ze odwrotnie tez .

Wlasciwie wszystko mozna napisac w jednym zdaniu :
Aha zdajac sobie sprawe ze paletki to bardzo "drazliwy " temat i
nie chcac nikomu nadepnac znowu na odcisk to : ""moim skromnym zdaniem""-

Dostosowac akwarium , ryby , rosliny do wymagan paletek a nie odwrotnie ,
zakwasic wode (np tak jak mowisz do okolo 5-5,5 ) , zapewnic mozliwie niski
poziom NO3 , racjonalnie karmic i ....to wlasciwie wszystko , poza tym
zeby kupic zdrowe ryby .

Czasami odnosze wrazenie ze z paletek robi sie jakas "wiedze tajemna"
dla wybrancow ,a tak nie jest .

Pozdrawiam Tomek
Tony Halik
2006-02-18 12:47:58 UTC
Witam
Post by z***@wp.pl
Czasami odnosze wrazenie ze z paletek robi sie jakas "wiedze tajemna"
dla wybrancow ,a tak nie jest .
Niestety od samego początku odnoszę to samo wrażenie. Są jednak ludzie,
którzy dzielą się wiedzą i mają z tego satysfakcję ;) Chwała im za to.

Pozdrawiam Tony Halik
z***@wp.pl
2006-02-19 10:23:07 UTC
Chce sie podzielic jeszcze jedna sprawa .
Smiem twierdzic ze mozna trzymac paletki nawet nie majac RO .
U mnie obnizajac pH wody kranowej kwasem do 5 uzyskuje twardosc 12-14 .
Ryby w takiej wodzie czuja sie dobrze a o wielu chorobach mozna
zapomniec .

Inaczej jest przy rozmnazaniu ( co prawda rozmnazalem paletki ale
pewnie wiele osob wie duzo wiecej nie wspominajac o prawdziwych
hodowcach ) - tutaj nie ma dyskusji , twardosc ma istotny wplyw na
rozwoj embrionalny ryb , piszac skrotowo im jest ona wyzsza tym
mniej i gorszej jakosci uzyskujemy narybek .
Dotyczy to ryb kwasnomiekolubnych :D i jest to potwierdzone badaniami .

Inna rzecza jest ze kazdy litr kwasu wiecej uzyty do obnizenia "Tww"
lepiej przeznaczyc na RO :D.
Na koniec oczywiscie lepiej RO miec , ale ja probowalem takze bez i
dlatego to napisalem - aha ""moim skromnym zdaniem"":D

Pozdrawiam Tomek
Tony Halik
2006-02-19 12:00:04 UTC
Witam
Post by z***@wp.pl
[...]
Oczywiście, że się da, bo jest dużo sposobów. Niestety mało jest takich,
które zbijają obie twardości, a tu po pewnym czasie trzymania paletek,
musimy już mieć taką wodę :)
BTW o której twardości piszesz, bo ja śmiem twierdzić, że ogólnej? Chciałbym
wiedzieć zatem jaką masz przy takim PH teardość węglanową. Bardzo mnie to
interesuje. Wiadomo, że kwas najpierw zbija KH, a potem bierze się za PH.
Ogólna zostaje wyjściowa, więc jeśli to o niej pisałeś to masz jaką masz...
Poprostu 12-14. Mniej więcej jak u mnie w Łodzi. Ten co będzie miał 6,
pozakwaszeniuem, nadal będzie miał 6. Bez RO marnujesz też więcej kwasu
prawda? Co innego zbijać kwasem KH od 10 do powiedzmy 2 gdzie u mnie
zaczynają być widoczne poważne zmiany PH, a co innego zrobić sobie wodę o KH
1 i wlać odrobinkę kwasu.
Z chorobami teżsię zgadzam i tu odpowiedzialne jest PH. Pisząc, że przy
mniejszym GH ryby wyglądają lepiej, porpostu powtarzam słowa Hansa. Wiele
osob w to nie wierzyło i trzymali się przy swoim. Ok spróbowałem i działa.
Ryby wyglądają jeszcze lepiej :) Czemu mam się tym nie podzielic, a przy
okazji podnieść jego autorytet.
Szkoda, bo wczoraj robiłem porządek na kompie. Wysłałem kiedyś foty ryb,
które u mnie miały iść na straty. Czyli jakby ktoś chciał przygarnąć takie
paskudy, albo poprostu skalpel jakby jakaś choroba. Ryba okropna. Czarne
oczy, płetwy... Z resztą opisywałem to już. Jak zobaczyłęm wczoraj fotkę to
wywalilem ją od razu. Jeszcze ktoś by kiedyś zobaczył. kilka tygodni w
dobrej wodzie i ryba wygląda tak, że szok! Dodatkowo poznałem jej płeć ;) PH
to podstawa.
O! mam jednak te foty! Choroba mi miesza w główce :( Tak wyglądała ryba
przeniesiona do akwarium, gdzie potem zrobiłem normalne "ludzkie" PH.
Wcześniej była w pięknym, nasianym elektronikom akwarium, gdzie PH sterowało
CO2 - niewypał maksa. www.lodz.mm.pl/~tonyhalik/tymczasowy/ph7.jpg
Chcecie zobaczyć jak wygląda dzisiaj ta ryba? :)

Pozdrawiam Tony Halik
z***@wp.pl
2006-02-19 16:10:57 UTC
Oczywiscie 12-14 to Two/gH a "Tww/kH" = 0

Potraktuj moja wypowiedz jako ciekawostke poniewaz " o niebo
lepiej " trzymac paletki w wodzie kwasnej i dosc twardej niz
obojetnej/alkalicznej i dosc twardej .
Poza jakakolwiek dyskusja jest ze najlepiej w kwasnej i miekiej .

Pozdrawiam Tomek
Tony Halik
2006-02-19 16:42:54 UTC
Witam
Post by z***@wp.pl
[...]
Jak mam traktować to jako ciewakostkę, jeśli nie piszesz czemu tak jest
lepiej? Samo stwerdzenie tego faktu, nic nie wnosi do tej ciekawostki :)
Czemu lepiej? Jako ciekawostkę spytam, jaką masz przewodność takiej wody i
co zrobisz żeby z takiej wody jaką masz, powstało coś z ikry? Chyba, że znów
mnie czymś zaskoczysz? :) Czekam nieciepliwie :)

Pozdrawiam Tony Halik
z***@wp.pl
2006-02-19 18:52:10 UTC
Post by Tony Halik
Jak mam traktować to jako ciewakostkę, jeśli nie piszesz czemu tak jest
lepiej? Samo stwerdzenie tego faktu, nic nie wnosi do tej ciekawostki :)
Patrze na ryby z pozycji ich chorob a kwasna woda wiele ich
hamuje lub nawet zwalcza w przypadku nie tylko paletek .

Rozmnazanie a twardosc jest poza dyskusja i o tym juz
napisalem .

Cala tajemnica "ciekawostki" jest taka , ze latwiej przekonac klienta
do zakwaszenia wody z kranu kwasem niz do zakupu RO - a to juz nie
moja wina .
Chyba juz wszystko jasne :)

Pozdrawiam Tomek
Tony Halik
2006-02-19 22:59:02 UTC
Witam
Post by z***@wp.pl
Cala tajemnica "ciekawostki" jest taka , ze latwiej przekonac klienta
do zakwaszenia wody z kranu kwasem niz do zakupu RO - a to juz nie
moja wina .
Chyba juz wszystko jasne :)
Ahahaha a już się doszkiwałem jakiegoś potężnego wałka :) To mnie rozbawiłeś
na dobranoc :)

Ps. Dobrych masz klientów, że chcą i stosują takich sposobów. Ja do tej pory
widziałem takich klientów, którzy kupowali akwarium 120l, kupę ryb i kilka
paletek ;)

Pozdrawiam Tony Halik