Jaki filtr ?
Xiant
2011-03-21 19:56:38 UTC
Witam

Jestem tu nowy, witam grupe :)
Mam pytanie, po latach wracam do akwarystyki a, ze technika znacznie
poszla do przodu od kiedy sie tym zajmowalem to ... Chcialbym zakupic
filtr wewnetrzny, na zbiornik ok 100l, ale z mozliwoscia jednoczesnego
napedzania napowietrzacza. Mozecie mnie nakierowac na jakis model czy
firme ?
Kiedys mialem zwykla pompke membranowa do ktorej podpiety mialem filtr
(zwykly gabkowy) oraz kostke napowietrzajaca. W sumie dodatkowy
napowietrzacz to koszt znikomy ale chce uniknac plataniny kabli, rurek
itp wokol zbiornika, wole w jednym urzadzeniu. Poradzicie cos ? :)

Pozdrawiam
Xiant
Krzysztof 45
2011-03-21 20:15:50 UTC
Post by Xiant
... Chcialbym zakupic
filtr wewnetrzny, na zbiornik ok 100l, ale z mozliwoscia jednoczesnego
napedzania napowietrzacza. Mozecie mnie nakierowac na jakis model czy
Polecam AQUA SZUT.
http://img06.allegroimg.pl/photos/oryginal/15/12/00/73/1512007394
Lub każda inna turbina o mocy około 6W.

Na stałe w akwarium polecam z dużą prostokątna gąbką,
http://img8.sellersourcebook.com/users/37522/at_201_k2_kopia_450.jpg
lub dokupić ze dwa pojemniki do AQUA SZUT i zrobić system z ceramiką.
Ale na 100 litrowy baniaczek, pomyślał bym o jakimś filterku
zewnętrznym. Można tanio kupić coś z używanych.
Krzysiek
Xiant
2011-03-21 20:38:27 UTC
Post by Krzysztof 45
[...]

Produkty ciekawe, dziekuje za podpowiedz, filtr zdecydowanie wole
wewnetrzny. Kwestia upakowania calosci w zbiorniku, mam scisle
przeznaczone miejsce na akwa.
Czy filtry z opcja napowietrzania maja jakies oznaczenia ? Szperam po
ofertach roznych sklepow akwa w sieci i opisy sa czesto (sic!) malo,
delikatnie piszac, szczegolowe, ze o zdjeciach nie wspomne.
Nie chce kupic max tanio, moge dac za filtr i 150-200 PLN byle by mial
opcje napowietrzania i byl cichutki.

Pozdrawiam
Xiant
Krzysztof Chajęcki
2011-03-21 21:01:03 UTC
Post by Xiant
Czy filtry z opcja napowietrzania maja jakies oznaczenia ?
teraz wszystkie mają ten bajer :-)
Post by Xiant
[...]
mam aqua shuta, ale proponuję też przyjrzeć się ofercie aquaela (mają np.
fajne filterki z wbudowaną lampką UV), albo enheim-a. Ten ostatni to
"mercedes" wśród filtrów, a do tej pojemności to nie będzie majątek...
--
pzdr
meping
ヤレック アノニム
2011-03-21 21:03:53 UTC
Jeżeli posiadasz miejsce na bocznej ściance akwarium to polecam
rozważenie kompromisu pomiędzy filtrem wewnętrznym a kubełkiem, jakim
jest filtr kaskadowy. Posiadam w akwarium 98l Aquael FZN-2 oraz w 25l
AquaClear 20 mini. Jednak drugi raz wybrałbym również FZN, lepiej
wykonany i cichszy od AquaCleara.
http://www.aquael.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=131&Itemid=320&lang=pl
ヤレック アノニム
2011-03-21 21:13:13 UTC
Jeżeli jednak upierasz się przy wewnętrznym, to przedtem w akwarium
używałem głowicę 400l/h Aquaela z założoną jak największą gąbką, taką
jak do filtra napędzanego brzęczykiem.
Wymieniłem na kaskady, gdyż jest nieporównywalnie większy komfort przy
czyszczeniu.
Bardzo dobrym rozwiązaniem może się dla ciebie okazać TurboFilter
http://www.aquael.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=127&Itemid=236&lang=pl
A kubełki musza jeszcze poczekać, może kiedyś kupię.
Krzysztof 45
2011-03-21 21:26:00 UTC
Post by Xiant
Czy filtry z opcja napowietrzania maja jakies oznaczenia ? Szperam po
ofertach roznych sklepow akwa w sieci i opisy sa czesto (sic!) malo,
delikatnie piszac, szczegolowe, ze o zdjeciach nie wspomne.
Teraz wszystkie turbiny napowietrzają. Mają na wylot zakładany
wężyk z zaworkiem dozującym zasysane powietrze.
Post by Xiant
Nie chce kupic max tanio, moge dac za filtr i 150-200 PLN byle by
mial opcje napowietrzania i byl cichutki.
Ten AQUA SZUT Turbo 750 to nasza polska produkcja, jest cichy, posiada
napowietrzanie, posiada kierunkowy regulowany wylot wody , i posiada
co ważne regulację przepływu wody, kosztuje około 50-60 zł.(mam go do
zadań specjalnych)

Jeżeli masz miejsce, to jeszcze raz przemyśl temat zewnętrznego
kubełka. Do 150-200zł kupisz porządny markowy duży używany kubełek.
A za 260,- nówkę polski Unimax 250, którego też polecam za porządne
wykonanie, bezszelestną pracę i cztery duże kosze na media filtracyjne.
Posiada regulowany przepływ wody i deszczownicę która też pięknie
napowietrza, nie robiąc "pralki" w akwa.
Zakładasz na ssak gąbkę, a do kubełka zaglądasz raz na 6-12 miesięcy.
Przemyśl to, bo porządna filtracja to podstawa stabilności w akwarium.
Krzysiek
Xiant
2011-03-22 12:54:48 UTC
Post by ヤレック アノニム
[...]

Nie, nie upieram sie :) I pytam madrzejszych bo dawno w temacie nie
siedzialem z technika w akwa znacznie poszla do przodu. Po prostu
zbiornik ma stac w takim miejscu, ze dodatkowy osprzet tylko go oszpeci.
Akwa w sumie niewielkie (80x35x40 cm), tyb tez planuje tylko kilka bo
nastawiam sie na bojowniki syjamskie.

A spytam jeszcze o moc filtra do takiego zbiornika (kiedys mialem tylko
pompke membranowa wiec ciezko mi policzyc Waty na litraz), widizalem
ostatnio podobny zbiornik do tego jaki planuje z filtrem Halea 10W i ...
bardziej przypominalo ro pralke :) Co polecacie, jaka moc ?

Pozdrawiam
Xiant
ducze
2011-03-22 13:28:09 UTC
Post by Xiant
[...]
Spokojnie możesz korzystać z wewnętrznego, nie ma żadnej potrzeby
instalowania kubła czy kaskady. Zwłaszcza przy niewielkiej obsadzie to
będzie przerost formy nad treścią.

Na wewnętrznych się nie znam ale polecany przez bodajże Krzysztofa45
niewielki aquaszut o mocy kilku W spokojnie sobie poradzi. Zobacz też na
mniejsze filtry wewnętrzne Eheima, podobno całkiem wygodnie się je
obsługuje i również są niesłyszalne (chyba, że napowietrzanie włączysz,
wtedy każdy robi się głośniejszy).

Bojowniki nie potrzebują mocnego przepływu wody, więc z mocą nie masz co
szaleć. Weź jakieś ładniejsze bojowniki niż te popularne długopłetwe
odmiany. Krótkopłetwy bojownik wygląda jak rasowa ryba a nie jakiś rybi
przerysowany pudel ;)
ducze
2011-03-22 13:30:28 UTC
Aha, jeszcze jedno. Jeżeli planujesz tylko betty to żadnego
napowietrzania nie potrzebujesz, bąbelki tylko będą rybom przeszkadzać,
np w budowie gniazda.
Krzysztof 45
2011-03-22 13:58:00 UTC
Dodam, że wystarczy skierować wylot wody z turbiny (bez bąbelków
powietrza) pod niewielkim kątem ku powierzchn. Ruch wody
powierzchniowej wystarczająco napowietrzy wodę w akwarium.
Krzysiek
znik
2011-03-22 21:29:17 UTC
Post by Xiant
[...]
sporo się zmieniło. filterek
http://www.aquael.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=127&Itemid=236&lang=pl

(sklej sobie linka, ale on był - przeglądarka mi łamie linie.)
masz tu zbiornik na kamyki, wrzuć tu jakąś *porowatą* ceramikę.
wystarczy że od czasu do czasu zdejmiesz gąbkę i wypłuczesz.

jak pokazuje praktyka, napowietrzanie to zbędny bajer, bo powierzchnia
pęcherzyków powietrza i tak jest mniejsza od powierzchni lustra wody w
akwa, więc nie ma to sensu. najważniejsza jest ceramika, i regularne
płukanie gąbki (raz na 2/3 tyg wystarczy). ceramiki nie ruszaj :)
aby tylko tzw. cykl azotowy był wydajny, czyli NH3/NH4 i NO2
niemierzalne. ponadto kiedyś woda była "dojrzała" jak zżółkła. zmiana
100% wody raz na jakiś czas itp. od tego dawno się odeszło.
teraz zmienia się do 25% wody, ale co tydzień. więcej tylko w
przypadkach awaryjnych.
ważna sprawa, filtr ma pracować bez przerw, aby złoże bakteryjne było
ciągle natlenione. jeśli musisz zrobić przerwę techniczną, to max.
15min. jak przekroczysz czas, szykuje się płukanie całego filtra, oprócz
gąbki wlotowej. no i filtra *nigdy* nie płuczesz w całości, a jeśli już
musisz robisz to byle jak żeby nie wypłukać wszystkich bakterii.
oczywiście płuczesz w wodzie wylanej z akwa przy podmianie.

o tym wszystkim piszę bo napisałeś o filtrze napędzanym napowietrzaczem.

co do samego wyprowadzenia wody, ewentualnie zastanów się nad
deszczownią, dzięki której unikniesz "pralki" w akwa.

ostatnia kwestia, dobór filtra. jak na filtrze pisze 100-250L, to
oznacza że filtr jest do akwa 100 - 150L , i tak dalej. lepiej dobrać
mocniejszy niż za słaby.

w sumie najlepiej abyś poczytał poradniki podstawowe. tylko podchodź z
rezerwą do lania do wody czego popadnie jak to radzą różni producenci. w
sytuacji awaryjnej jakiś uzdatniacz się przyda, ale lepiej aby woda była
odstana a nie uzdatniana jakimś preparatem.

jeszcze słówko na temat filtrów napędzanych powietrzną pompką. obecnie
stosuje się je prawie wyłącznie w filtrach tzw. hamburgach, i są
stosowane przede wszystkim w krewetkariach.

no to tyle. powodzenia :)

znik.
Xiant
2011-03-23 01:09:01 UTC
Post by znik
Post by Xiant
[...]

Napowietrzanie (kurtyna z pecherzykow powietrza) bardziej w celach
estetyczno-wizualnych, bo ze sam filtr wystarczy to wiem. Czy ten filtr
ktory mi podales ma opcje regulacji ? Ogladalem w sklepach co filtry
potrafia wyprawiac w zbiornikach i ... jak w pralce Franii :), planunje
taki z regulacja, polecano mi Eheim i taki prawdopodobnie kupie, z
deszczownia czy deszczownica jak zwal tak zwal.
Jak zalozyc akwa i je utrzymac nie mordujac calej zawartosci wiem :)
zajmowalem sie tym prawie 10 lat ale ... jakies 15 lat temu :)) Tyle, ze
jak pisalem mialem zwykly filtr gabkowy i kostke al'a pumeks do
napowietrzania a teraz ... wybor filtrow jak w Moskwie rakiet,
instalacje CO2 ... kiedys tego nie bylo wiec o takie gadgety wlasnie pytam.

Pozdrawiam
Xiant
znik
2011-04-01 22:03:45 UTC
Post by Xiant
Post by znik
[...]
Mało który filtr ma regulację, a jeśli już jest to robione metodą
"dławienia" przepływu jakąś przeszkodą. Właśnie dlatego proponuję
deszczownicę. praktyczny przykład, tj. ja. zbiornik 54L, do niego
zewnętrzny tetra tec ex700 - wg. producenta na akwa 100-250L . I
rzeczywiście zrobił pralkę. przedłużyłem deszczownicę aby zajmowała dwa
boki (tył i bok), i naprawdę jest ok.
co do filtrów wewnętrznych, one mają b.duży przepływ i aby to miało
sens, deszczownica jest wg. mnie niezbędna. kupno mniejszego filtra mija
się z celem, bo nie ma gdzie włożyć kamyków/ceramiki, a gąbka to za mało.
ja w mniejszym zbiorniku zrobiłem filtr kombinowany, tj. wewnętrzny, i
.... pudełko po rybach, wąskie i wysokie. mały filtr jest wepchnięty do
pudełka od góry (dopasowana dziura w wieczku), a na boku zrobiłem
dziury, zakryłem grubą plastikową firanką przyklejoną klejem na gorąco.
dzięki temu mam 0.25L dodatkowej pojemności na kamyki i wstępną gąbkę.
ten kombinowany filtr leży na dnie.
filtr z linka pozwala uniknąć takich samoróbek :)

znik.
Xiant
2011-04-03 19:49:40 UTC
Post by znik
Post by Xiant
Post by znik
[...]

NO wlasnie decyzja zapadnie miedzy tymi dwoma:
http://allegro.pl/filtr-wewn-eheim-pickup-2008-do-60l-nowy-i1522015390.html
Eheima mi polecano juz wiele razy, co ciekawe nie znalazlem go w zadnym
sklepie akwa w jakim bylem, lub ten:
http://allegro.pl/filtr-wewn-turbo-350-l-do-30-150-l-aquael-i1542369322.html

Ten drugi widzialem na youtube.com na jakims filmiku, zbiornik byl
niewielki i filtr pracujac nie robil pralki.

Za eheimem przemawia opinia i malutkie wymiary, za aquael'em to, ze ma
rozne media filtracyjne.

A co do napowietrzania to chce kurtyne lub kamien tylko ze wzgledow
estetycznych, dla poogladania :)

Pozdrawiam
Xiant